၂ဝဝဝ ခုနွစ္ တတိယ အျကိမ္ထုတ္ တကၠသိုလ္မ်ား သမိုင္း သုေတသန ဌာန၊ ဂီ်အီးစီ
(ပညာေရး)သမဝါယမ အသင္းက ထုတ္ေဝတဲ့ ျမဟန္ရဲ့ ‘ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာ့ သမိုင္း
အဘိဓာန္’ မွ “တို့ဗမာ အစည္းအရံုး (၁၉၃ဝ)” ကို ျပန္လည္ မြမ္းမံ ေဖာ္ျပ
လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး (၁၉၃ဝ)
နယ္ခဲ့် ဆန့္က်င္ေရး၊ အမို်းသား လြတ္ေျမာက္ေရးနွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ေရး တို့တြင္
ေရွ့တန္းမွ ပါဝင္ ခဲ့ေသာ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးျကီးကို ၁၉၃ဝ ျပည့္နွစ္ ေမလ ၃ဝ
ရက္ေန့တြင္ စတင္ ဖဲြ့သည္။ ၁၉၃ဝ ျပည့္နွစ္သည္ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသား တို့၏
နယ္ခဲ့် ဆန့္က်င္ေရး တပ္ဦး သဖြယ္ ျဖစ္ေသာ ဂီ်စီဘီေအ အသင္းျကီး အစိတ္စိတ္
အမႊာမႊာ ကြားျပား ေနေသာ အခိ်န္ ျဖစ္သည္။ ထို့ေျကာင့္ နယ္ခဲ့် ဆန့္က်င္ေရး
အမို်းသား လြတ္ေျမာက္ေရး တိုက္ပဲြ အတြက္ ထိထိေရာက္ေရာက္နွင့္ စြမ္းစြမ္းတမံ
ေဆာင္ရြက္မည့္ အဖဲြ့အစည္း မို်းကို အေျခအေနက ေတာင္းဆို ေနခိ်န္ ျဖစ္သည္။
ထို အေျခအေနတြင္ သခင္ ဘေသာင္းက ဦးေဆာင္၍ မို်းခ်စ္ လူငယ္ တစုက ျမန္မာ
တိုင္းရင္းသား တို့၏ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ကို လံႈ့ေဆာ္ ေပးျပီး တိက်
ျပတ္သားေသာ ဝါဒ လမ္းစဥ္ျဖင့္ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ တိုက္ပဲြဝင္မည့္ အဖဲြ့အစည္း
တခု ဖဲြ့စည္းရန္ ျကံစည္ ျကသည္။ အျကံရသည့္ အတိုင္း ေဆြးေနြး တိုင္ပင္မႈ
မ်ားလည္း လုပ္ျကသည္။
၁၉၃ဝ ခုနွစ္ ေမလ ၂၆ ရက္ေန့ မွစ၍ ျဖစ္ပြား လာေသာ ကုလား - ဗမာ လူမို်းေရး
အဓိက ရုဏ္းသည္ ေစ့စပ္ ေျပျငိမ္း သြားေသာ္လည္း ျမန္မာ လူငယ္ မ်ား၏
စိတ္ဓာတ္တြင္ မို်းခ်စ္စိတ္၊ တို့ဗမာ ဟူေသာ စိတ္မ်ား စဲြျမဲ က်န္ရစ္
ခဲ့ေလသည္။
ကုလား - ဗမာ အဓိက ရုဏ္းကို အေျကာင္း ျပု၍ မို်းခ်စ္စိတ္ ထက္သန္ လြန္းေသာ
ျမန္မာ လူငယ္ အခို့်သည္ ဗိုလ္တေထာင္ အားကစား ကြင္းတြင္ ျမန္မာ လူငယ္ မ်ား၏
အစည္းအေဝး တခုကို က်င္းပ ခဲ့ျကသည္။ ထိုအစည္းအေဝးမွ စတင္၍ “တို့ဗမာ …
တို့ဗမာ …” ဟူေသာ အာေမဋိတ္ သံကို ျပုကာ လက္ရံုး ဆန့္တန္းျပီး ေျကြးေျကာ္
ခဲ့ျကသည္။
ဗိုလ္တေထာင္ အားကစား ကြင္းမွ စတင္ ေျကြးေျကာ္ လိုက္ေသာ “တို့ဗမာ” ဟူသည့္
အသံသည္ မျကာမီ ျမန္မာျပည္ တဝွမ္းသို့ ပံ့်နံွ့ သြားေတာ့သည္။ ထိုအခိ်န္တြင္
“တို့ဗမာ အစည္းအရံုး” ဟူ၍ ဖဲြ့စည္းျခင္း မရိွေသး။ ကိုဘေသာင္း (တကၠသိုလ္မွ
နည္းျပဆရာ)၊ ကိုလွေဘာ္ (ဓာတုေဗဒ ဆရာ)၊ ကိုထြန္းစိန္ (တကၠသိုလ္မွ
သခၤ်ာနည္းျပ ဆရာ)၊ ကိုအုန္းခင္ စသည့္ လူငယ္ မ်ား၏ စုစည္း မိျခင္းသာ
ျဖစ္ေလသည္။ ထိုလူငယ္ မ်ားသည္ ကုလား - ဗမာ ရိုက္ပဲြကို အေျခခံ၍ နိုင္ငံျပု
စာစဥ္ ၁၊ ၂၊ ၃ ဟူ၍ ရိုက္နိွပ္ ထုတ္ေဝ လိုက္သည္။ ထိုအမွတ္ ၁ စာစဥ္တြင္
ဗမာျပည္သည္ တို့ျပည္
ဗမာစာသည္ တို့စာ
ဗမာစကားသည္ တို့စကား
ဗမာျပည္ကို ခ်စ္ပါ
ဗမာစာကို ခီ်းျမွင့္ပါ
ဗမာစကားကို ေလးစားပါ
ဟူ၍ အစခီ် ထားကာ စာတမ္း၏ ေခါင္းစီးကို ‘တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏
တိုက္တြန္းခ်က္’ ဟု ေဖာ္ျပ ထား၏။ ထိုစာတမ္းကို ထုတ္ေဝ ျပီးသည့္ ေန့မွ စ၍
“တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၊ ျခံအမွတ္ ၃၃၊ ေရတာရွည္လမ္း၊ ဗဟန္းရပ္၊ ရန္ကုန္ျမို့”
ဟူေသာ လိပ္စာကို ေဖာ္ျပ လိုက္သည္။ သို့ေသာ္ အစည္းအရံုး ကိုမူ လံုးဝ
ဖဲြ့စည္းျခင္း မျပု နိုင္ေသး။
ကုလား - ဗမာ ရိုက္ပဲြ ျပီး၍ ၁၂၉၂ ခု နယုန္လ ေလာက္တြင္ မနၩေလးမွ ဝိုင္အမ္ဘီ
ဆရာတင္နွင့္ သခင္ လူငယ္မ်ား ျဖစ္လာ ျကမည့္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး ဝင္မ်ားသည္
ရန္ကုန္ ျမို့တြင္ ေတြ့ဆံု ျကကာ “ေနာင္ ဥဒါန္း ဘယ္မေျကစရာ” အစခီ် ထားသည့္
တို့ဗမာ သီခ်င္း ကို စပ္ဆို ေလသည္။ စပ္ဆိုျပီး မျကာမီ ဝါဆို လျပည့္ေက်ာ္ ၁၁
ရက္ ညေနတြင္ ေရႊတိဂံု ဘုရား ကုန္းေတာ္ အေနာက္ေျမာက္ ေထာင့္ရိွ “ဦးစံဒြန္း -
ေဒၚနွစ္” တန္ေဆာင္းျကီး၌ တို့ဗမာ သီခ်င္း ကို တူရိယာ မ်ားနွင့္ တဲြဖက္ကာ
သီဆိုေသာ အခမ္းအနားကို က်င္းပ ျကသည္။ ထို့ေနာက္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္သို့
သြားေရာက္၍ သီဆို ျကသည္။ ျမစ္ဝ ကြ်န္းေပၚ ေဒသ မ်ားနွင့္ ျမန္မာျပည္
အရပ္ရပ္သို့ လွည့္၍လည္း တို့ဗမာ သီခ်င္းကို သီဆို ျကသည္။
ထို့ေနာက္ ဘီေအေအ ကစား ကြင္းတြင္ က်င္းပသည့္ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ ေဘာလံုး
ပဲြတြင္ သခင္ လူငယ္ မ်ားသည္ တို့ဗမာ သီခ်င္း ကို နွစ္ျကိမ္ တိုင္တိုင္
သီဆို၍ အားေပး ျကရာ ေျခာက္ဂိုး နွစ္ဂိုးျဖင့္ ျမန္မာ ေဘာလံုး အသင္းက
အဂၤလိပ္ ေဘာလံုး အသင္းကို အနိုင္ ရရိွ သြားေလသည္။ ၁၉၃၁ ခုနွစ္ထုတ္ တကၠသိုလ္
မဂၢဇင္းတြင္ တို့ဗမာ သီခ်င္း ကို ေဖာ္ျပ ေပးသည္။ ျမန္မာ နိုင္ငံတြင္
မည္သည့္ အဖဲြ့အစည္း မဆို၊ အဖဲြ့အစည္း တည္ေထာင္ ျပီးျက မွသာ အဖဲြ့အစည္း၏
သီခ်င္းကို စပ္ဆို သီကံုးေလ့ ရိွသည္။ (ဥပမာ - အာရွ လူငယ္ အစည္းအရံုး၊ ဗမာ့
ဝန္ထမ္း အဖဲြ့) သို့ေသာ္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး ျကီးသည္ကား အစည္းအရံုးကို
မဖဲြ့မီ၊ အစည္းအရံုး၏ သီခ်င္းက နာမည္ အရင္ျကီး ေလသည္။
၁၉၃၃ ခုနွစ္ ေရာက္ေသာ အခါ ဒိုင္အာခီ ဥပေဒျပု လႊတ္ေတာ္ အတြက္ ေရႊဘို
အေရွ့ပိုင္း မဲဆနၵနယ္မွ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ လစ္လပ္၍ ျကားျဖတ္
ေရြးေကာက္ပဲြ က်င္းပရာ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးမွ သခင္ ဘေသာင္း ဝင္ေရာက္
ယွဥ္ျပိုင္သည္။ ေရြးေကာက္ပဲြ အတြက္ ေရႊဘိုတြင္ တရား ေဟာရာမွ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးကို ပို၍ လူသိ မ်ားလာသည္။ ေရြးေကာက္ပဲြ ျပီးေသာ အခါ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးမွ သခင္ လူငယ္ မ်ားကို ေရႊဘိုမွ ၂၄ နာရီ အတြင္း ထြက္သြား ရမည္ဟု
အာဏာပိုင္ တို့က အမိန့္ ထုတ္သည္။ အမိန့္ကို မနာခံ၍ သခင္ လူငယ္ မ်ားကို
ဖမ္းေသာ အခါ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးမွာ ပို၍ ထင္ရွား လာသည္။ ဤသို့ျဖင့္ ပထမ
စိတ္ကူး၊ ထို့ေနာက္ ေျကညာ စာတမ္း၊ သီခ်င္း တို့ျဖင့္ စခဲ့ ရေသာ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးသည္ ၁၉၃၅ ခုနွစ္ ေရာက္ေသာ အခါ ပထမ အျကိမ္ေျမာက္ ျပည္လံုးကြ်တ္
ညီလာခံကို ေရနံေခ်ာင္း ျမို့၌ က်င္းပ နိုင္သည္ အထိ ေအာင္ျမင္မႈ ရလာသည္။
၁၉၃ဝ ျပည့္နွစ္မွ ၁၉၃၅ ခုနွစ္ အတြင္း တို့ဗမာ အစည္းအရံုးကို ျပုစု
ပို်းေထာင္ ေပးခဲ့ သူမ်ားမွာ သခင္ ဘေသာင္း၊ သခင္ ေက်ာ္ထြန္းစိန္၊ သခင္ ညီ၊
သခင္ ဗတင္၊ သခင္ တင္စိန္၊ သခင္ တင္ (ဝိုင္အမ္ဘီ)၊ သခင္ ထြန္းအုပ္၊ သခင္
ထြန္းေရႊ၊ သခင္ ဗစိန္၊ သခင္ ဘရီ၊ သခင္ ဘိုးနီ၊ သခင္ ေမာင္ေမာင္တိုး၊ သခင္
ေလးေမာင္၊ သခင္ လွေဘာ္၊ သခင္ သာဒိုး၊ သခင္ သိန္းေမာင္၊ သခင္ သိန္းဟန္၊ သခင္
ဟန္၊ သခင္ အုန္းခင္၊ သခင္း အုန္းေဖ စသူတို့ ျဖစ္ျကသည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏ အမို်းသားေရး ဆိုင္ရာ ေျြကးေျကာ္သံမွာ -
ဗမာျပည္သည္ …. တို့ျပည္
ဗမာစာသည္ …. တို့စာ
ဗမာစကားသည္ …. တို့စကား
တို့စာကို …. ခီ်းျမွင့္ပါ
တို့စကားကို ေလးစားပါ
ဟူ၍ ျဖစ္ျပီး စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ ေျြကးေျကာ္သံမွာ -
ဗမာဆိုင္မ်ား တည္ျကကုန္ေလာ့
ဗမာဆိုင္၌ ဝယ္ျကကုန္ေလာ့
ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏ ေဆာင္ပုဒ္ မ်ားမွာမူ -
လာမည့္ေဘး …. ေျပးေတြ့
ေဘးနဲ့ျကံု …. ရဲဂုဏ္ျပ
ေသလွ်င္ေျမျကီး …. ရွင္လွ်င္ေရႊထီး
ေျကာက္လဲြ …. ရဲမင္းျဖစ္
ေျကာက္ေမႊးပါ …. ဇာဂနာနဲ့နုတ္
ကြ်န္ဘဝကို …. စက္ဆုတ္ျက
ဒါတို့ေျပ …. ဒါတို့ေျမ
ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ အထက္ပါ ေျြကးေျကာ္သံ မ်ားျဖင့္ လုပ္သား
ျပည္သူ တို့၏ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ တက္ျြက လာေစရန္ လံႈ့ေဆာ္ ေပးခဲ့သည္။
ျမန္မာ နိုင္ငံ၏ အရွင္ သခင္ အစစ္အမွန္သည္ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသား တို့သာ
ျဖစ္သည္၊ ျဖစ္ရ မည္ဟု အားတင္း ေပးသည့္ အေနျဖင့္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး
ဝင္မ်ား၏ အမည္ ေရွ့တြင္ သခင္ ထည့္၍ ေခၚခဲ့ ျကသည္။ ဤသို့ သခင္ တပ္၍ ေခၚျခင္း
အားျဖင့္ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္း ဘဝျဖင့္ ေနခဲ့ ရသည္ကို ျပန္လည္၍ သတိ
ရေစျပီး သခင္စိတ္ ေပါက္ေစရန္ ျဖစ္သည္။ ထို့ေျကာင့္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးကို
သခင္ အစည္းအရံုး ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သခင္ အဖဲြ့ ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုး၏ ဝါဒကို သခင္ ဝါဒ ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေရးျက ေျပာျကသည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏ အလံမွာ အဝါ၊ အစိမ္း၊ အနီ သံုးေရာင္ျခယ္ အလယ္တြင္
တူတံစဥ္ ပါသည္။ အဝါေရာင္သည္ ဘာသာ သာသနာနွင့္ ပညာ တိုးပြားေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္၍၊
အစိမ္းေရာင္သည္ ဆန္ေရ စပါး ေပါျြကယ္ဝ ေစရမည္ဟု အဓိပၸာယ္ ေဆာင္ကာ၊
အနီေရာင္သည္ ရဲရင့္ျခင္းကို ရည္ညႊန္း ပါသည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏ ပထမ ရည္မွန္းခ်က္မွာ နယ္ခဲ့် ဆန့္က်င္ေရးနွင့္ လံုးဝ
လြတ္လပ္ေရး ျဖစ္သည္။ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး စတင္ ထူေထာင္ စဥ္က အမို်းသားေရးကို
အေျခခံ ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၃၆ ခုနွစ္ မွစ၍ ဆိုရွည္လစ္ ဝါဒကို လက္ခံ ခဲ့သည္။
ထို့ေျကာင့္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ အတိုးတက္ဆံုးနွင့္ နယ္ခဲ့် ဆန့္က်င္ေရး
စိတ္ဓာတ္ အျပင္းထန္ဆံုး အစည္းအရံုး အျဖစ္ ထင္ရွား ခဲ့သည္။ ဆိုရွည္လစ္
ဝါဒကို လက္ခံ လာသည္ နွင့္အမွ် ေတာင္သူ လယ္သမားနွင့္ အလုပ္သမား လူတန္းစား
တို့၏ အေရးပါပံုကို လက္ခံ အသိအမွတ္ ျပုျပီး ယင္းလူတန္းစား နွစ္ရပ္ကို
ပထမဆံုး စနစ္တက် စတင္ စည္းရံုး ခဲ့သည့္ အစည္းအရံုးလည္း ျဖစ္သည္။ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးျကီးက ဦးေဆာင္၍ ဗမာ နိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ေတာင္သူ လယ္သမား
အစည္းအရံုးနွင့္ ဗမာနိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ အလုပ္သမား အစည္းအရံုး တို့ကို
ထူေထာင္ ေပးခဲ့သည္။ ေခတ္ပညာတတ္ လူငယ္ တို့က ေခါင္းေဆာင္ ေသာေျကာင့္ အတက္
အျြကဆံုးနွင့္ အလႈပ္ အရွားဆံုး ျဖစ္သည္ အေလ်ာက္ အဂၤလိပ္ အစိုးရ၏ အျငိုျငင္
ခံရဆံုး အဖိနိွပ္ ခံရဆံုး အစည္းအရံုးလည္း ျဖစ္သည္။
ေခတ္ပညာတတ္ လူငယ္ မ်ားက မိမိတို့ ကိုယ္ကို်းကို စြန့္ကာ အနစ္နာခံ၊ ေထာင္က်
ခံ၍ နိုင္ငံနွင့္ လူမို်း အတြက္ လုပ္ျပေသာ အခါ ေတာင္သူ လယ္သမား၊
လုပ္သမားနွင့္ ေက်ာင္းသား အပါအဝင္ လုပ္သား ျပည္သူ အမ်ားစုလည္း တို့ဗမာ
အစည္းအရံုး၏ အလံေတာ္ ေအာက္တြင္ စည္းရံုး ခဲ့ျကသည္။ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏
နိုင္ငံေရး တိုက္ပဲြ ဂယက္ သည္လည္း တနိုင္ငံလံုး အနံွ့ ပံ်ံ့ခဲ့သည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားမွာ လုပ္သား ျပည္သူ တို့ကို ပညာ
ေပးရန္ တို့ဗမာ ခုနွစ္ရက္ တပတ္ သတင္းစာနွင့္ တို့ဗမာ သတင္းစဥ္ မွတ္တမ္း
အျပင္ ေဒါင္း သတင္းစာ ကိုလည္း ထုတ္ေဝ ခဲ့သည္။ နဂါးနီ စာအုပ္ အသင္း ထူေထာင္၍
တိုးတက္ေသာ နိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚနွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ စာေပ မ်ားကိုလည္း
ျဖန့္ျဖူး ေပးခဲ့သည္။ မို်းခ်စ္ စိတ္နွင့္ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ တက္ျြက ေစရန္
တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈနွင့္ စာေပကို အားေပးသည္။ အမို်းသားေန့နွင့္
ဦးဝိစာရ ေန့ စေသာ အထိမ္းအမွတ္ေန့ အခမ္းအနားမ်ား ကိုလည္း ဦးစီး၍ က်င္းပ
ေပးသည္။ ျမန္မာ နိုင္ငံ၌ ပထမဆံုး ေမေဒးေန့ အခမ္းအနားကို ၁၉၃၈ ခု ေမလ ၁ ရက္
ေန့တြင္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး ကပင္ ဦးစီး၍ က်င္းပ ေပးခဲ့သည္။ ေခ်ာက္ေရနံေျမ
သပိတ္နွင့္ ေထာင့္သံုးရာျပည့္ အေရးေတာ္ပံု မ်ားတြင္လည္း ပါဝင္၍ ဦးေဆာင္
ေပးခဲ့သည္။ ခဲြေရး တဲြေရး ျပႆနာ ေပၚေသာ အခါ ခဲြလွ်င္လည္း အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္
ေနရမည္။ တဲြလွ်င္လည္း အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ ေနရ မည္မွာ အတူတူပင္ ျဖစ္၍ လံုးဝ
လြတ္လပ္ေရး ကိုသာ ေတာင္းဆို ခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္ အစိုးရက ျမန္မာ နိုင္ငံကို အိနၵိယမွ ခဲြထုတ္ျပီး ၉၁ ဌာန
အုပ္ခု်ပ္ေရး သစ္ ေပးေသာ အခါ ယင္းအုပ္ခု်ပ္ေရးကို အျပင္းအထန္ ကန့္ကြက္
ခဲ့သည္။ ၉၁ ဌာန အုပ္ခု်ပ္ေရး တိုက္ဖ်က္ေရး ကိုလည္း အစြမ္းကုန္ ျကိုးစား
ခဲ့သည္။ ကိုယ့္မင္း ကိုယ့္ခ်င္းတည္း ဟူေသာ လံုးဝ လြတ္လပ္ေရးကို ေဆာင္းဆိုရာ
တြင္လည္း ျပည္မနွင့္ ေတာင္တန္း ေဒသ အားလံုးကို တေပါင္းတည္း လြတ္လပ္ေရး
ေပးရန္ ေတာင္းဆို ခဲ့သည္။ စည္းရံုး လႈပ္ရွား ခဲ့သည္။ နယ္ခဲ့်
ဆန့္က်င္ေရးနွင့္ လံုးဝ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပဲြနည္း
ဆင္နဲြရန္ အထိ ရည္ရြယ္၍ လက္ရံုး တပ္ဖဲြ့ မ်ား ကိုလည္း ဖဲြ့စည္း ခဲ့သည္။
သို့ေသာ္ အေျကာင္း အမို်းမို်းေျကာင့္ ၁၉၃၈ ခုနွစ္တြင္ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးသည္ သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း ဂိုဏ္းနွင့္ သခင္ ထြန္းအုပ္ - သခင္
ဗစိန္ ဂိုဏ္းဟူ၍ နွစ္ဂိုဏ္း ကဲြသြားသည္။ ထိုသို့ နွစ္ဂိုဏ္း ကဲြသြား
ေသာ္လည္း လံုးဝ လြတ္လပ္ေရး ပန္းတိုင္မွာ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၉၄၁ ခုနွစ္
ဒီဇင္ဘာ ၉ ရက္ေန့တြင္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ အဂၤလိပ္ အစိုးရ၏ မတရားသင္း
အျဖစ္ ေျကညာ ခံရသည္။ ရဲေဘာ္ သံုးကိ်ပ္တြင္ တဖန္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုး နွစ္ခု
စလံုးမွ အစည္းအရံုးဝင္ လူငယ္မ်ား ျပန္လည္ ေပါင္းမိျက ျပန္သည္။ ဂ်ပန္ေခတ္
အတြင္းသို့ ေရာက္ေသာ္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးနွင့္ ေဒါက္တာ ဘေမာ္၏ ဆင္းရဲသား
အဖဲြ့တို့ ေပါင္း၍ တို့ဗမာ ဆင္းရဲသား အစည္းအရံုး အျဖစ္ ရိွေန ခဲ့သည္။
ဒုတိယ ကမာၻစစ္ အျပီးတြင္ ဖဆပလ အဖဲြ့ျကီး ေပၚေပါက္ လာေသာ အခါ တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးဝင္ ေခါင္းေဆာင္ အခို့်က ဖဆပလ နွင့္ ပူးေပါင္း သြားေသာ္လည္း
အခို့်က တို့ဗမာ အစည္းအရံုးကို ဆက္လက္ ဦးေဆာင္ ခဲ့ျက သည္မွာ ၁၉၆၂ ခုနွစ္
အထိပင္ ျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ျပီး
ေနာက္ပိုင္းတြင္ မထင္ရွား ေတာ့ေပ။ သို့ မထင္ ရွားေသာ္လည္း တို့ဗမာ
အစည္းအရံုးေနာက္ ေပၚေပါက္ လာျကေသာ ဖဆပလ အဖဲြ့ အပါအဝင္ နိုင္ငံေရး ပါတီ
အဖဲြ့အစည္း အသီးသီး၏ နိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ မ်ားနွင့္ စစ္ေရး ေခါင္းေဆာင္
အမ်ားစုမွာ တခိ်န္က တို့ဗမာ အစည္းအရံုး မွပင္ ျဖစ္ျက ေပသည္။ ထို့ေျကာင့္
တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ တိုက္ပဲြဝင္ ထိပ္တန္း
နိုင္ငံေရးနွင့္ စစ္ေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေမြးထုတ္ ေပးရံု မက ဆိုရွည္လစ္
စနစ္ တည္ေဆာက္ေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ား ကိုလည္း ေမြးထုတ္ ေပးခဲ့သည့္ အစည္းအရံုး
ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ အတြင္း ကလည္း လံုးဝ လြတ္လပ္ေရးကို ေတာင္းခဲ့ ရံုမက
လြတ္လပ္ေရး ရလွ်င္ ဆိုရွည္လစ္ စနစ္ တည္ေထာင္ရန္ ရည္မွန္း ခဲ့ေသာေျကာင့္
နိုင္ငံေရး ခံယူခ်က္ တြင္လည္း အတိုးတက္ဆံုးနွင့္ အျပတ္သားဆံုး ျဖစ္ခဲ့သည္။
အေျခခံ လူတန္းစား နွစ္ရပ္ ျဖစ္ေသာ ေတာင္သူ လယ္သမားနွင့္ အလုပ္သမား မ်ားကို
စနစ္တက် စတင္ စည္းရံုး ခဲ့ေသာ အစည္းအရံုးလည္း ျဖစ္သည္။ သက္တမ္း
အားျဖင့္လည္း ၁၉၃ဝ ျပည့္နွစ္မွ ၁၉၆၂ ခုနွစ္ အထိ ၃၂ နွစ္ခန့္ ရွည္ခဲ့သည္။
ဤအခ်က္ မ်ားေျကာင့္ တို့ဗမာ အစည္းအရံုးသည္ ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာ့
သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားသည္။
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး ညီလာခံမ်ား
တို့ဗမာ အစည္းအရံုး ညီလာခံ မ်ားကို ေအာက္ပါ အတိုင္း က်င္းပ ခဲ့သည္ -
အျကိမ္ ေနရာ ခုနွစ္
ပထမ ေရနံေခ်ာင္း ၃ဝ-၃-၁၉၃၅ မွ ၁-၄-၁၉၃၅
ဒုတိယ ျမင္းျခံ ၂၇-၆-၁၉၃၆ မွ ၂၉-၆-၁၉၃၆
တတိယ ျပည္ျမို့ ၂၂-၃-၁၉၃၈ မွ ၂၄-၃-၁၉၃၈
စတုတၴ ေမာ္လျမိုင္ ၇-၄-၁၉၃၉ မွ ၁ဝ-၄-၁၉၃၉
(သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း)
ပဥၥမ သာယာဝတီ ၁၁-၅-၁၉၄ဝ မွ ၁၃-၅-၁၉၄ဝ
(သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း)
ရေချိုးရာမှ ဒဿန (Mind over Matter)
3 months ago
0 comments:
Post a Comment